Frågor & Svar

Om du inte hittar det du söker kan du alltid höra av dig till oss via e-post till hello@bofink.se.

Hur kommer jag igång med Bofink?

Bofink – Hälsokoll på ditt bolån är helt gratis och finns tillgänglig till både iPhone och Android. Appen går att ladda ner i svenska App Store eller Google Play.

Hur fungerar tjänsten?

Bofink genomför en hälsokoll på ditt bolån baserat på din ränta, dina bindningstider, din belåningsgrad samt din amorteringstakt. Du skapar först ett konto med Facebook eller e-post. Därefter fyller du i lite mer uppgifter om din bostad och bolån. Sen får du ett personifierat betyg på ditt bolån.

Kostar det något? Tillkommer det några dolda avgifter?

Nej, Bofink är helt gratis för dig som användaren.

Måste jag ha Mobilt BankID?

Ja, det måste du och med hjälp av Mobilt BankID och Tink AB kan vi hämta uppgifter om ditt bolån på bara ett par sekunder så att du slipper fylla i allt själv.

Vilka banker stödjer ni?

Vi har stöd för Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank, Danske Bank, Länsförsäkringar, SBAB, Skandiabanken, Avanza, ICA Banken, Nordnet, Sparbankerna samt Ålandsbanken.

Vad gör jag om något går fel efter jag signerat med Mobilt BankID?

Om du legitimerat dig mot din bank där du har bolån men du får ett felmeddelande har något gått fel när vi försökt läsa av ditt bolån. Det kan exempelvis beror på att du har topplån eller ett privatlån på banken. Vi jobbar ständigt med att förbättra oss och åtgärda de fel som uppstår. Hör av dig till oss så försöker vi lösa problemet.

Hur säkert är det?

Bofink är lika säker som din bank och hanteringen av bolån- och personuppgifter är något vi tar på största allvar. All trafik skickas krypterat med AES, industristandard för symmetrisk kryptering.

Hur sätter ni betyg på mitt bolån?

Betygsättningen på resultatsidorna ska ses som beslutsstöd och analysverktyg för att förbättra just ditt bolån. Läs mer om hur vi betygsätter ditt bolån här.

Vad är ett Erbjudande i appen?

Som användare av Bofink kan man få unika erbjudanden av banker som är våra samarbetspartners. Alla erbjudanden har förbättrade villkor än nuvarande bank och vi räknar ut besparing av räntekostnaden per år. Erbjudanden finns om man klickar på Mina Erbjudanden under fliken Ränta på resultatsidorna.

Varför får jag inte ett Erbjudande?

Det är inte alla användare av Bofink som kvalificerar sig för ett erbjudande. Vi sorterar nämligen på ett flertal parametrar. Det kan exempelvis vara så att man faller bort på grund av för hög belåningsgrad eller redan attraktiv ränta. Om man inte fått ett erbjudande ska man inte misströsta – vi ansluter kontinuerligt fler aktörer och ett erbjudande till just dig kan dyka upp snart!

Hur vet ni värderingen på min bostad?

Genom vår samarbetspartner Booli får vi fram en uppskattad bostadsvärdering. Booli har Sveriges mest omfattande register gällande pris och avslut och deras algoritmer ger pricksäkra värderingar. I områden där det inte sker speciellt många avslut kan värderingen bli fel och då kan du istället fylla i värdet på din bostad själv.

Vilka är ni som ligger bakom tjänsten?

Vi är personer med bakgrund inom matematik och programmering som har utvecklat appen. Vårt mål är att svenska bolånetagare att ha schyssta villkor på sitt bolån och hjälpa till mot en förbättrad ekonomi. Läs mer om oss här.

Hur kommer jag i kontakt med er?

Du är alltid välkommen att höra av dig och ge feedback på vår app. Kontakta oss via chatten längs ner till höger eller genom e-post direkt till hello@bofink.se.